Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hasznos tanácsok a kánikula idejére

2017.06.22

Néhány jó tanács a meleg okozta panaszok megelőzésére, illetve a hőhullám okozta kellemetlenségek idejére 

hosegriado_0.jpgBárkinek okozhat egészségi panaszokat (fejfájás, szédülés), kellemetlen tüneteket, rosszullétet a kánikula, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok. Ilyenek például a csecsemők és a kisgyermekek, 65 évnél idősebbek, fogyatékosok, vagy különösen a szívbetegségekben és magas vérnyomás betegségben szenvedők.

Nagyon fontos, hogy panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz!

  • Kánikulai napokon - ha tehetjük - a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltsük otthon, besötétített szobában, viszonylag hűvösben. 
  • Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel akár többször is! 
  • Széles karimájú kalappal, napszemüveggel védje magát a nap égető erejétől 
  • Fényvédő krémmel naponta többször kenje be bőrét 
  • Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákra időzítsék a piaci bevásárlást. 
  • Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! Idősek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt! 
  • Lehetőleg éjjel szellőztessen 
  • Akinek van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben! 
  • Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban! 
  • Ne sétáltassunk a hőségben kisbabát! 
  • Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk! 
  • A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után! 

Ha mindenképpen szabadban kell tartózkodnia a kánikula idején: 

  • korlátozza a szabadlevegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig) 
  • árnyékos helyen próbáljon pihenni napközben 
  • Ha túl sokáig tartózkodott szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg a szervezet lehűl és ismét visszatérhet a kánikulába 
  • Csökkentse a fizikai munkavégzést. Ne ilyenkor végezze a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdje el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!

 

Mit és mennyit igyunk? - Mit ne igyunk? 
Nagy melegben a napi 4 liter folyadékot inni! 
Fontos a SÓPÓTLÁS is!!

MIT IGYUNK MIT NE IGYUNK
Víz, ásványvíz, tea, aludtej, kefír, joghurt,levesek Kávé, alkohol tartalmú italok
Szénsavmentes üdítők, Paradicsomlé Magas koffein és cukor tartalmú szénsavas üdítők
  • Hőségben sokkal több folyadékot kell fogyasztani! 
  • A meleg és a fizikai munkavégzés fokozza az izzadást, a folyadékvesztést! 
  • Ne várjon addig, amíg szomjas lesz. 
  • Tudatosan igyon többet ilyenkor a szokásosnál! 
  • Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint, vagy alkoholt tartalmaz - ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől! 
  • Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot, azaz a szokásosnál egy literrel többet a forró napokon!

Hasznos tanácsok mindenkinek hőségriadó idejére
 

  • A hőséget nehezebben viselik el a csecsemők, a kisgyermekek, az idősek, a fogyatékosok, a szívbetegek, a magas vérnyomásban szenvedők. Rosszullét esetén azonnal forduljanak orvoshoz! 
  • Kánikulában hasznos a különösen meleg, dél körüli órákat otthon, besötétített, hűvös szobában tölteni.
  • A bevásárlást a kora reggelre vagy a késő délutánra időzítsük. Halasszuk el a nehéz fizikai munkát. 
  • Felfrissít, ha langyos vagy hideg vízzel lezuhanyozunk, akár naponta többször is.
  • Széles karimájú nyári kalappal, napszemüveggel és fényvédő krémmel védekezhetünk a nap égető sugarai ellen.  
  • Tanácsos éjszaka alaposan átszellőztetni a lakást; jó szolgálatot tesz a ventilátor, a légkondicionáló.  
  • Csecsemőt, kisgyermeket nem szabad hőségben sétáltatni, árnyékban levegőztessük.
  • Ne hagyjunk sem gyermeket, sem állatot szellőzés nélküli, lezárt parkoló autóban!

 
2.     UV sugárzás
 
Az UV sugárzásnak három fajtája van:

  •  az UV-A sugárzás (a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 98%-a) a látható fényhez legközelebb eső, leggyakoribb kisenergiájú tartomány, amely a legkevésbé veszélyes az egészségre. Ez a fény jótékony hatást fejt ki a szervezetre, elősegíti a csontképződést és a pigmentképződést (barnulást). Hiánya az angolkórnak nevezett csontfejlődési rendellenességet okozza. 
  •  az UV-B sugárzás (a Föld felszínét elérő összes UV sugárzás 2%-a) nagy energiájú sugárzás, amely az egészségre ártalmas, veszélyes sugárzás. Normális körülmények között elnyeli a Föld ózonrétege. Ha mégis nagy mennyiségben éri testünket, leégünk tőle, rákos elváltozásokat okozhat a bőrünkön, sőt szemünket is károsítja, és az immunrendszerünket is gyengíti!
  •  az UV-C sugárzás a legerősebb, a legártalmasabb és a legveszélyesebb sugárzás, de szerencsére az ózonréteg egyelőre teljesen kiszűri!
     

Az UV sugárzás egészségügyi értékei
 
Ezt úgyn. „UV index”-el jelölik, és a Napból a Föld felszínére érkező maximális ultraibolya sugárzásnak a becslését adja. Ez a mutató, amelyet az Országos Meteorológiai Szolgálat tesz közzé, sokkal pontosabban mutatja a leégés veszélyét, mint a hőmérséklet-előrejelzés. Az UV index segítségével egyértelműen és könnyen meghatározható az UV sugárzás erőssége, és annak megfelelően az óvintézkedések módja is a szabadban. Az UV index értékei nullától tartanak felfelé, a skála 1-től 10-ig terjed. 
Minél nagyobb az index számértéke, annál nagyobb annak a valószínűsége, hogy az UV sugárzás hatására egyre kevesebb idő alatt kialakulhat a bőr vagy a szem sérülése, károsodása. Európában nyár idején az index általában nem haladja meg a nyolcat, de lehet magasabb is, különösen a vízparti üdülőhelyeken. Az UV indexet számos országban a napi időjárás- jelentés részeként közlik.

V-sugárzási szint 

Huzamosabb ideig szabadban tartózkodók védekezése    Javasolt napozási idő

napsütésben 11 és 15 óra között

Extrém (8+) Javasoljuk, hogy ilyenkor feltétlenül árnyékos vagy fedett helyen tartózkodjon. Javasoljuk, hogy ilyenkor feltétlenül árnyékos vagy fedett helyen tartózkodjon.
Nagyon erős (7-7,9) Széles karimájú kalap, napszemüveg, napernyő, a fedetlen testrészekre fényvédő krém alkalmazása indokolt. Kerüljük a déli napsütésben az árnyékmentes helyen való tartózkodást. Kb. 15 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyerekeknek ennél is kevesebb; 11 óra előtt, ill. 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.
Erős (5-6,9) Széles karimájú kalap, napszemüveg, érzékenyebbeknek napernyő, fedetlen testrészekre fényvédő krém alkalmazása indokolt.
Kb. 25 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyerekeknek ennél is kevesebb; 11 óra előtt, ill. 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.
Mérsékelt (3-4,9) Széles karimájú kalap, napszemüveg mindenkinek indokolt. Kb. 35 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyerekeknek ennél is kevesebb; 11 óra előtt, ill. 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.
Gyenge (01,-2,9) Különlegesen érzékeny bőrűek és csecsemők kivételével  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hasznos teendők hőség- és UV-riadó esetén

Hogyan kerüljük a meleget: Fontos megjegyzések:
Tartsa hűvösen a lakását! 
Napközben tartsa az ablakokat csukva, 
használjon függönyt vagy egyéb sötétítőt. 
Lehetőleg éjszaka szellőztessen. 
Kapcsolja ki a nem fontos elektromos 
készülékeket.
Hőhullámok idején, amikor a külső hőmérséklet 35-39 C̊ közötti, az ideális felső hőmérséklet 28 C̊ körüli. 
A ventillátort csak rövid ideig lehet használni!
Ha a fent említettek nem valósíthatók meg, töltsön el legalább 2-3 órát légkondicionált helyen! A hűtött helyek elérhetőségét az önkormányzatok hőségriadó 
kapcsán kiadott listája tartalmazza.
Kerülje a megterhelő fizikai munkát, tartózkodjék árnyékban a legmelegebb órákban! Az ésszerű munkaszervezés, a munkavédelmi szabályok 
betartása és betartatása a munkáltató felelőssége.
A következő nyárra gondoljon arra, hogyan hűtheti lakását (pl. párologató edény, zöld növények, klímaberendezés). Gondolkodjon előre.
Tartsa testhőmérsékletét alacsonyan, és fogyasszon sok folyadékot, előzze meg a kiszáradást! Gyerekek, idősek betegek esetén fokozottan figyelni 
kell a kiszáradás megelőzésére.
Gyakran zuhanyozzon, vagy fürödjön langyos vízben! A zuhanyzás időseknél növelheti az elesés veszélyét
 
Használjon vizes borogatást, hűtse lábát langyos vízben! Segít a testhőmérséklet csökkentésében.
Viseljen világos, természetes alapanyagú, bő ruhát. Ha a napra megy, viseljen széles karimájú kalapot és napszemüveget! Óvja magát a nap közvetlen sugaraitól.
Rendszeresen fogyasszon folyadékot, ne fogyasszon alkohol és magas cukortartalmú italokat! Fontos az ásványi sók pótlása. A koffeinnek 
(pl. kávé, kóla, energia italok) vízhajtó hatása van!
Ha rendszeresen szed gyógyszert, kérdezze meg kezelőorvosát, hogyan befolyásolják a gyógyszerek a folyadékegyensúlyt! A lázas betegekre különösen oda kell figyelni!
Ellenőrizze testhőmérsékletét! Fontos tudatosítani, hogy ha a testhőmérséklet 38 C̊ fölé 
emelkedik, az már káros az egészségre. 39 C̊ felett hőguta 
alakulhat ki! 40 C̊ felett életveszélyes állapot keletkezik!
Tárolja gyógyszereit megfelelő hőmérsékleten! Ha a szobahőmérséklet 25 fok fölé emelkedik, célszerű a 
gyógyszereket hűtőben tárolni akkor is, ha ez nincs ráírva 
a dobozra!
Ha bármi szokatlan tünetet észlel, azonnal keresse fel orvosát!  
Tájékozódjon az igénybe vehető segítségekről!